Losowe artykuły
2008-06-01 21:17:37

System bankowy w Polsce
Pierwsze zmiany dostosowujące działalność systemu bankowego do potrzeb gospodarki rynkowej nastąpiły na mocy ustawy o prawie bankowym

2008-06-09 20:22:23

Osobowość człowieka
Przez osobowość rozumiemy zespół względnie stałych cech, które odróżniają człowieka od innych ludzi nie tylko pod względem wyglądu zewnętrznego, ale również jego sposób zachowania się.

Witaminy w dietetyce

Dodał admin, 2008-07-07 Autor / Opracowanie: Barbara Świeciak

Witaminy to związki organiczne o bardzo zróżnicowanej budowie. Mimo, iż nie są źródłem energii, ani materiałem budulcowym w organizmie człowieka, regulują zachodzące procesy


<  1  2  3  4  5  6  7  8    >


D) witamina K - nazywana jest witaminą przeciwkrwotoczną, odpowiedzialna jest za krzepliwość krwi, odgrywa rolę w gospodarce wapniowej i mineralizacji tkanek, zmniejsza kruchość naczyń krwionośnych, zapobiega tworzeniu się tzw. pajączków, poprawia koloryt skóry, jest potrzebna do prawidłowej budowy kości, prawdopodobnie hamuje rozwój nowotworów piersi, jajników, okrężnicy, żołądka, pęcherzyka żółciowego, wątroby i nerek; cennym źródłem tej witaminy jest wątroba, a także zielone warzywa, natka pietruszki, owoce, mleko, żółtka jaj, ziemniaki; brak witaminy K może spowodować hemofilię, niedobory zdarzają się bardzo rzadko i występują częściej u niemowląt, gdyż mleko matki zawiera niewielkie ilości tej witaminy, dlatego niemowlętom zaraz po urodzeniu podaje się odpowiednią dawkę witaminy K; natomiast jej nadmiar może powodować niedokrwistość, nadmierne wydzielanie potu, uczucie gorąca, a u niemowląt żółtaczkę i uszkodzenia tkanki mózgowej; u zdrowego człowieka 30 ? 40 % przyjętej witaminy K jest wydalane z kałem, a około 15 % z moczem;
E) witamina F - jest to mieszanina nienasyconych kwasów tłuszczowych (linolowego, linolenowego i arachidowego), związki te są budulcami komórek, wchodzą w skład błon komórkowych, zapewniając im lepszą trwałość; działa przeciwzapalnie, podnosi odporność na zakażenia, osłania błony śluzowe, obniża stężenie cholesterolu i cukru we krwi, przyspiesza gojenie się ran, wpływa na prawidłowy stan skóry i włosów; naturalnym źródłem witaminy F jest olej ogórecznikowi, olej migdałowy, olej makowy, olej słonecznikowy, a także tran; smażenie niszczy właściwości lecznicze witaminy F; objawami niedoboru tej witaminy jest m.in. rozwarstwianie płytek paznokciowych, patologiczne zmiany w nabłonkach płciowych u kobiet i mężczyzn, kłopoty z zajściem w ciążę lub utrzymaniem ciąży, bolesne miesiączkowanie, przedwczesne siwienie włosów, itd.
Do r o z p u s z c z a l n y c h w w o d z i e należą witaminy B i C. Nazwy ich pochodzą od oznakowań na probówkach, w których po raz pierwszy zostały wykryte. Nadmiar witamin rozpuszczalnych w wodzie wydalany jest z moczem i dlatego nie należy obawiać się ich przedawkowania. Podczas intensywnego wysiłku fizycznego następuje zwiększone ich wydalanie m. in. z potem i wymaga większej podaży z zewnątrz.
Do witamin z grupy B należą: