Losowe artykuły
2008-06-30 22:08:38

Prawa rzeczowe
Są to prawa, które dla uprawnionego gwarantują ściśle określone uprawnienia względem rzeczy.

2008-06-18 22:27:00

Rynek kapitałowy
Rynek kapitałowy jest segmentem rynku finansowego, który tworzą transakcje zawierane długoterminowymi instrumentami finansowymi,

Witaminy w dietetyce

Dodał admin, 2008-07-07 Autor / Opracowanie: Barbara Świeciak

Witaminy to związki organiczne o bardzo zróżnicowanej budowie. Mimo, iż nie są źródłem energii, ani materiałem budulcowym w organizmie człowieka, regulują zachodzące procesy


<  1  2  3  4  5  6  7  8    >


A) witamina B1 - nazywana jest ?witaminą intelektu?, jest jedną z najwcześniej poznanych i opisanych witamin; potrzebna jest do prawidłowej pracy układu nerwowego i pracy mięśni, ulega rozpadowi pod wpływem wysokiej temperatury; rozpuszczalna w wodzie odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego, trawienia, przyspiesza gojenie się ran i wykazuje działanie uśmierzające ból; występuje wszędzie, a szczególnie dużo jest jej w wątrobie, sercu, warzywach, owocach, roślinach strączkowych, orzechach, zewnętrznej warstwie zbóż, surowych rybach; nadmiar tej witaminy uszkadza system nerwowy, powoduje zanik mięśni, paraliż kończyn, co jest określane mianem choroby beri ? beri; normalnie odżywiając się, nie można doprowadzić do niedoboru witaminy, problemem jest niedobór witaminy B1 wywołany spożywaniem alkoholu, który rozkłada ją, co powoduje, że ludzie nadużywający alkoholu powinni szczególnie dbać o dostarczenie jej do organizmu; nadmiar tej witaminy możliwy jest tylko w przypadku zastrzyków, który powoduje m.in. obrzęk krtani, zaburzenia rytmu serca, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do śmierci;
B) witamina B2 - jest to żółty barwnik, występujący u roślin i zwierząt; odgrywa ważną rolę w tworzeniu się czerwonych ciałek krwi i samej krwi, reguluje funkcjonowanie błon śluzowych oraz narządu wzroku, działa korzystnie na stan komórek oraz przemianę materii; pełni w organizmie funkcję witaminy, której niedobór może powodować wadliwe działanie układu nerwowego i błon śluzowych; przyczynia się do przyrostu siły i masy mięśniowej; najbogatsze źródła tej witaminy to drożdże, grzyby, mięso, wątroba, tłuste mleko, żółty ser, makrela, fasola, groch, szpinak, orzechy włoskie, niektóre wodorosty, warzywa, ziarna zbóż; jej niedobór jest przyczyną pękania skóry w kącikach ust i zmian chorobowych w jamie ustnej, nadwrażliwości na światło, pieczenia oczu, zawrotów głowy; nie rozkłada się w czasie gotowania, ale traci aktywność pod wpływem światła; większego spożycia witaminy B2 wymagają dzieci i ciężarne kobiety, ponieważ jest niezbędna do wzrostu; jej nadmiar może powodować nudności i wymioty; dzienne zapotrzebowanie wynosi 1,0 ? 2,0 mg, ale wzrasta w sytuacjach stresowych; jest dodawana do produktów spożywczych i oznaczana symbolem E101;