Losowe artykuły
2008-06-04 21:48:22

Zliczanie materiału statystycznego
Po dokonaniu grupowania statystycznego następuje zliczanie materiału, czyli ustalenie liczebności poszczególnych grup.

2008-06-08 20:05:51

Unieszkodliwianie odpadów
Wszystkie odpady uznane są za uciążliwe dla środowiska naturalnego, prowadząc do zanieczyszczania wód powierzchniowych, gleby, skażenia powietrza, obniżania walorów estetycznych i krajobrazowych.

Witaminy w dietetyce

Dodał admin, 2008-07-07 Autor / Opracowanie: Barbara Świeciak

Witaminy to związki organiczne o bardzo zróżnicowanej budowie. Mimo, iż nie są źródłem energii, ani materiałem budulcowym w organizmie człowieka, regulują zachodzące procesy


<  1  2  3  4  5  6  7  8    >


C) witamina B3 - zwana jest -witaminą PP-, jest niezbędna do prawidłowego działania układu nerwowego, pokarmowego i skóry, zapobiega migrenie, uśmierza ból głowy, usprawnia krążenie krwi, obniża wysokie ciśnienie, zapewnia stały poziom cukru; do najbogatszych źródeł witaminy B3 należą grzyby, szparagi, zielone warzywa liściowe, czerwone mięso, drób, ryby, jaja, orzeszki ziemne, ziarno zbóż, otręby, drożdże; niedobór może wywołać biegunkę, przebarwienia na skórze w postaci rumienia, zanik pamięci; nadmiar tej witaminy działa na system nerwowy, na poziom lipidów i cukru we krwi podobnie do narkotyków, mogą wystąpić wymioty, opuchnięty język i omdlenia; dzienne zapotrzebowanie na witaminę B3 wynosi 10 - 20 mg.
D) witamina B5 - przyspiesza prawidłowy przebieg procesu uwalniania energii, bierze udział w wytwarzaniu tłuszczów, regeneracji tkanek, jest niezbędna do właściwego wzrostu włosów, przyczynia się do utrzymania jędrnej i elastycznej skóry, pomaga w leczeniu stanów zapalnych, łagodzi podrażnienia i objawy alergii, stosowana jest w kosmetykach, które hamują proces starzenia się skóry, nawilżą, wzmacnia i uelastycznia paznokcie; dobrymi źródłami witaminy B5 są ryby, czerwone mięso, drób, ziarna zbóż, warzywa, drożdże, wątroba, jaja, grzyby, groch, soja, orzeszki ziemne; oznaki niedoboru są bardzo rzadkie, jednak mogą powodować wymioty zmęczenie i bezsenność, jej niedobór może być przyczyną stanów zapalnych skóry, siwienia i wypadania włosów oraz osłabienia odporności; nadmiar witaminy B5 może spowodować biegunkę, odwodnienie organizmu; bezpieczna dzienna dawka tej witaminy wynosi około 4 ? 7mg.;