Losowe artykuły
2008-06-11 21:04:28

Układ krążenia
Składa się on z dwóch układów: zawierającego krew (sanguis) i c h ł o n k ę (lympha). Krew krąży w zamkniętym systemie rur, wprawiana w ruch przez serce.

2013-09-03 20:52:36

Odzyskiwanie danych i pogotowie komputerowe w Krakowie
Usługi informatyczne w Krakowie - pogotowie komputerowe odzyskiwanie danych i obsługa firm

Witaminy w dietetyce

Dodał admin, 2008-07-07 Autor / Opracowanie: Barbara Świeciak

Witaminy to związki organiczne o bardzo zróżnicowanej budowie. Mimo, iż nie są źródłem energii, ani materiałem budulcowym w organizmie człowieka, regulują zachodzące procesy


<  1  2  3  4  5  6  7  8    >


C) witamina B3 - zwana jest -witaminą PP-, jest niezbędna do prawidłowego działania układu nerwowego, pokarmowego i skóry, zapobiega migrenie, uśmierza ból głowy, usprawnia krążenie krwi, obniża wysokie ciśnienie, zapewnia stały poziom cukru; do najbogatszych źródeł witaminy B3 należą grzyby, szparagi, zielone warzywa liściowe, czerwone mięso, drób, ryby, jaja, orzeszki ziemne, ziarno zbóż, otręby, drożdże; niedobór może wywołać biegunkę, przebarwienia na skórze w postaci rumienia, zanik pamięci; nadmiar tej witaminy działa na system nerwowy, na poziom lipidów i cukru we krwi podobnie do narkotyków, mogą wystąpić wymioty, opuchnięty język i omdlenia; dzienne zapotrzebowanie na witaminę B3 wynosi 10 - 20 mg.
D) witamina B5 - przyspiesza prawidłowy przebieg procesu uwalniania energii, bierze udział w wytwarzaniu tłuszczów, regeneracji tkanek, jest niezbędna do właściwego wzrostu włosów, przyczynia się do utrzymania jędrnej i elastycznej skóry, pomaga w leczeniu stanów zapalnych, łagodzi podrażnienia i objawy alergii, stosowana jest w kosmetykach, które hamują proces starzenia się skóry, nawilżą, wzmacnia i uelastycznia paznokcie; dobrymi źródłami witaminy B5 są ryby, czerwone mięso, drób, ziarna zbóż, warzywa, drożdże, wątroba, jaja, grzyby, groch, soja, orzeszki ziemne; oznaki niedoboru są bardzo rzadkie, jednak mogą powodować wymioty zmęczenie i bezsenność, jej niedobór może być przyczyną stanów zapalnych skóry, siwienia i wypadania włosów oraz osłabienia odporności; nadmiar witaminy B5 może spowodować biegunkę, odwodnienie organizmu; bezpieczna dzienna dawka tej witaminy wynosi około 4 ? 7mg.;