Losowe artykuły
2008-06-19 21:00:35

Edytor tekstu
Edytory tekstów są najczęściej używanym rodzajem programów. Nowoczesny edytor to nie tylko możliwość napisania każdego tekstu, ale jest to również możliwość tworzenia złożonych rysunków w programie

2008-06-15 21:31:40

Oceny projektów gospodarczych
Projekt inwestycyjny celowe angażowanie określonych zasobów w realizację wcześniej opracowanego planu działania, którego wykonanie powinno spowodować uzyskanie w przyszłości założonych korzyści

Witaminy w dietetyce

Dodał admin, 2008-07-07 Autor / Opracowanie: Barbara Świeciak

Witaminy to związki organiczne o bardzo zróżnicowanej budowie. Mimo, iż nie są źródłem energii, ani materiałem budulcowym w organizmie człowieka, regulują zachodzące procesy


<  1  2  3  4  5  6  7  8  


Witamina C zwana - kwasem askorbinowym?, jest związkiem dobrze rozpuszczalnym w wodzie, a jej roztwory mają kwaśny smak. Nazywana jest również ?witaminą na wszystko?. Witamina C pełni wiele funkcji, m.in. jest odpowiedzialna za codzienną syntezę nowych komórek i tkanek w naszym organizmie, chroni pośrednio przed anemią, wzmacnia system odpornościowy, przeciwdziała chorobom serca, podnosi sprawność intelektualną, uczestniczy w tworzeniu kolagenu, dzięki któremu skóra zachowuje jędrność, młody wygląd i blask. Organizm ludzki nie potrafi jej magazynować, dlatego powinno się dostarczać jej z pożywieniem kilka razy dziennie. Jej wchłanianie utrudnia przyjmowanie przez dłuższy czas m.in. polopiryny czy też aspiryny, a także doustnych środków antykoncepcyjnych. Doskonałymi źródłami witaminy C są owoce cytrusowe, brokuły, zielone warzywa liściowe, owoce, a także w mleku i mięsie. Skutkiem niedoboru może być m.in. samoistne krwawienie, złe gojenie i odnawianie się ran, zmiany w zębach, obrzęki kończyn, depresja, a ostatecznie może prowadzić do śmierci. Nadmiar witaminy C wydalany jest z moczem. Oznakami zatrucia witaminą C są nudności, biegunka, skurcze brzucha, może powodować nadmierne oddawanie moczu i powstanie kamieni nerkowych. Dzienne zapotrzebowanie organizmu człowieka na witaminę C jest duże, ponieważ wynosi średnio 50 ? 100 mg, a wzrasta podczas stresu i wysiłku fizycznego, u palaczy, osób starszych, kobiet w ciąży i karmiących.
Witaminy muszą być dostarczane z zewnątrz, a tylko nieliczne z nich są częściowo syntetyzowane w organizmie ludzkim pod wpływem promieniowania UV lub mogą powstawać z innych związków. Dzięki nim nasz organizm może normalnie funkcjonować, rozwijać się, bronić przed bakteryjnymi zagrożeniami z zewnątrz.